System koncentracji

13 Sier

To co musimy zrobić, to policzyć rzuty graczy w czarnych koszulkach.

Jeżeli zauważyliście przechodzącą przez środek pomieszczenia dziewczynę z parasolką, to bardzo dobrze.
Mało komu udaje się ją dostrzec.

Z wikipediidowiadujemy się m.in., że:

Wraz ze wzrostem koncentracji na określonym bodźcu lub myślach, następuje zjawisko oddzielenia percepcji od pozostałych zjawisk i ich ignorowaniu.

W powyższym eksperymencie, o ile dostrzegłeś dziewczynę z parasolką byłeś odpowiednio skupiony.
Niestety zdajemy sobie sprawę z ograniczeń naszego mózgu. Wszystko to co widzimy na codzień determinowane jest tym, jak docierające do nas z zewnątrz informacje zostają przetwarzane przez nasz mózg.
Mózg ludzki przetwarza 400 miliardów bitów informacji na sekundę, lecz jedynie 2000 odbiera nasza świadomość. Nie oznacza to, że mózg ich nie otrzymuje, oznacza to że ich nie przetwarza. Dzięki odpowiedniemu treningowi możemy zwiększyć naszą koncentrację, a co za tym idzie ilość informacji dostarczanych do naszej świadomości.
Wiemy również, że lepiej zapamiętujemy te informacje które nas interesują. Spostrzegamy tylko te informacje, które wydają się mieć dla nas znaczenie. To dzięki temu wiele czynności, decyzji podejmujemy intuicyjnie. W ciągu życia zdobywamy wiedze i doświadczenia, dzięki którym oszczędzamy wiele czasu przy podejmowaniu decyzji.
Często uczeni jesteśmy wszystkiego tego co nas nie interesuje, a to pociąga za sobą złe dla nas konsekwencje.

Problemy z koncentracją
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi.
ADHD między innymi przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne definiowane jest, jako możliwą do sklasyfikowania chorobę, o ile osoba spełni osiem albo więcej z poniższych kryteriów:

1. Przerywa innym.
2. Nie jest zdolna usiedzieć w miejscu, kiedy się ją o to prosi.
3. Nie potrafi (albo nie chce) zaczekać na swoją kolej podczas zajęć w grupie.
4. Często zaczyna inną czynność, nie zakończywszy poprzedniej ( oskarżany był o to Leonardo da Vinci, człowiek uważany za największego geniusza w dziejach, nr. jeden w Buzan’s Book of Genius).
5. Łatwo rozpraszają ją bodźce zewnętrzne.
6. Trudno jej skupić się na jednym zadaniu lub grze.
7. Często wyrywa się z odpowiedzią, zanim pytanie zostanie zadane do końca.
8. Regularnie gubi przedmioty niezbędne do wykonania szkolnych zadań.
9. Bez namysłu angażuje się w zajęcia fizycznie niebezpieczne.
10. Mówi impulsywnie i z przesadą.
11. Przerywa innym.
12. Wydaje się, że nie słucha, gdy mówi do niej nauczyciel.
13. Wierci się i nie umie sobie znaleźć miejsca (albo jest niespokojna psychicznie).
14. Lubi hałasować podczas zabawy.

Powyższe formy zachowania powinny ujawnić się przed siódmym rokiem życia i pojawiać się częściej niż u przeciętnego dziecka w tym samym wieku.
Dobrze zauważył Tony Buzan, że:

„… przynajmniej połowa populacji, z definicji, wykazywać będzie takie formy zachowania częściej niż średnio. Czy oznacza to, że cierpi na jakąś chorobę?!”

Thom Hartmann, autor książki”Attention Deficit Disorder: A Different Perception” zdecydowanie stwierdza, że diagnozy takie są często błędne. Twierdzi przy tym, że szkoły zostały stworzone dla dzieci, które określa terminem „farmerów” – dzieci które siedzą w ławkach, ze skupieniem patrzą i słuchają nauczyciela, a także zawsze robią to co im się każe. Szkoły faworyzują te dzieci, natomiast dla dzieci nazywanych przez niego „myśliwymi” są to tortury. „Myśliwi” są fizycznie aktywni, kreatywni i impulsywni. Podobnie do Leonarda da Vinci bez przerwy szukający nowości, czegoś ekscytującego.
Te dzieci to buntownicy, widzą inną rzeczywistość niż reszta ludzi. Określane są mianem aspołecznych, bo nie należą do grupy zwykłych ludzi, a reszta koncentruje swój gniew właśnie na nich. Świat widzą, jako nudny i nie potrafią się skupić lub raczej nie chcą.
Terefore ludzie określają ich mianem dysfunkcyjnych i chcą je leczyć.
I w świecie tych wielu kłamstw postanowiły, może nieświadomie nie brać udziału, stworzyć własny świat znacznie ciekawszy i mniej monotonny. Tym samym nie chcą inwestować w cały ten chłam, który im się oferuje.
Cały problem tkwi w tym, że faworyzowana jest lewa pókula mózgu zapominając przy tym o zadbaniu, o obupółkulowe myślenie. W systemie szkolnictwa zapomina się o człowieku, jako żywej jednostce a skupia się wyłącznie na jej mózgu. To na prawde złe i egoistyczne podejście.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: